EMPRESA
MONBUS
Els autocars Monbus han estat testimoni d'infinitat de vivències, històries, comiats i retrobaments... Fa més de cent anys que amb nosaltres viatgen persones i amb elles també els seus somnis i desitjos. Per això ens esforcem dia a dia a fer que el teu viatge sigui més còmode i segur.
Els esdeveniments que han marcat l'esdevenir de les empreses més emblemàtiques de Monbus, i moltes altres anècdotes i curiositats estan representats en aquesta línia del temps interactiva.
¡Viatja a través de la nostra història!
Volem seguir escrivint amb tu les pàgines de la nostra història, perquè el teu destí és el nostre origen.
HISTÒRIA DE MONBUS
1936 - 1939. El naixement
Monbus enfonsa les seves arrels en el si d'una modesta empresa familiar gallega fundada durant la Guerra Civil Espanyola (1936 - 1939) pel sarriano Raúl López Loureiro (1913 – 1978).
L'activitat principal de l'empresa, que va adoptar el nom de “Raúl - Sarria”, era el transport de viatgers per carretera i el seu major actiu una camioneta valorada en amb prou feines 500 pessetes.
HISTÒRIA DE MONBUS
Anys 50. Fires de bestiar
El negoci fonamental era el trasllat d’animals i ramaders en autocars mixtos a les diferents fires de la província de Lugo.
HISTÒRIA DE MONBUS
Anys 60. Primers autopullman de luxe
L’empresa, encara conserva el seu àmbit localista (Sarria - Lugo), ja compta amb cinc autocars.
HISTÒRIA DE MONBUS
Anys 70. Serveis discrecionals
L'empresa amplia el seu radi d'acció: opera en tota la província de Lugo i augmenta la flota a quinze autobusos, que fonamentalment s'ocupen de serveis discrecionals (viatges esporàdics a diferents destinacions a petició de grups organitzats) i, minoritàriament al transport escolar.
HISTÒRIA DE MONBUS
1977 - 1978. El relleu generacional
Raúl López López recull el testimoni de la companyia, fins a les hores en mans del seu pare, Raúl López Loureiro.
Es produeix a les hores l’adquisició de Empresa Monforte, S.A. (EMSA) i Autobuses Urbanos de Lugo, S.A. (AULUSA).
Línia “Lugo - Monforte - Santiago” i Transport en el casc urbà de Lugo.
L’empresa arriba a la xifra de 30 autobusos i 60 empleats.
HISTÒRIA DE MONBUS
Anys 80. Consolidació de Empresa Monforte
Incorporació de “Rutes a Cataluña, S.A.” (RUACASA) i s’incorporen Empresa Ribadeo, S.A. i Gómez de Castro, S.A. Línies “Lugo - Barcelona”, línies “La Corunya - Lugo - Vivero - Foz - Ribadeo” i “Lugo - Vigo”.
L’empresa comença a modernitzar-se amb els vehicles punters del moment.
Flota de 40 vehículos y 100 empleados.
HISTÒRIA DE MONBUS
1990 - 1993. Incorporació de VIBASA
Des de els seus inicis, en l’any 1990, Vibasa ha mantingut un constant i creixent desenvolupament, fins erigir-se en una figura destacada en el transport de llac recorregut de viatgers per carretera.
Línies: “Vigo - Barcelona”, “Galicia - Euskadi” i “Irún - Barcelona”.
A partir de l’any 2012, Vibasa va dur a terme una renovació complerta de la flota amb la línia d’autocars MAXIMUN, vehicles especialment dissenyats per maximitzar la seguretat i el confort dels usuaris en viatges de llarga distancia.
Compra de VIBASA - GAESA i IRBARSA (38 Autobusos i 75 empleats).
HISTÒRIA DE MONBUS
1998. Altres àrees d’activitat
Adquisició de l’agencia de viatges Hemisferios S.L. La activitat de l’empresa gira en torn a:
- L’elaboració de un ampli ventall de programes i circuits turístics.
- La gestió de “Els catamarans de Lugo”, amb una embarcació que efectua rutes fluvials de caràcter turístic - cultural per els Canyons del Sil, ubicats a la Ribeira Sacra gallega.
HISTÒRIA DE MONBUS
2000. Presencia en la província de Pontevedra
Adquisició de Transportes la Unión S.A., Autobuses Pontevedra, S.A. i recompra de Gómez de Castro, S.A. desprès de la seva venda en 1985.
Línia Rías Baixas “Vigo - Pontevedra” i línia “Lugo - Vigo”.
135 autobusos i 220 empleats.
HISTÒRIA DE MONBUS
2002. Incorporació del Grup Castromil S.A.
Compra Grup Castromil S.A.
Línia “La Corunya- Santiago - Vigo - Ourense”.
110 autobusos i 180 empleats.
HISTÒRIA DE MONBUS
2004 - 2006. Expansió internacional
Des de 2005 Monbus participa en l’empresa alemanya Deutsche Touring (DTG), el primer operador d’autobusos de llarga distancia en Europa. La principal area de negoci de DTG son les línies internacionals regulars d’autobús entre Alemanya i fins 800 destinacions de 34 països europeus i Marroc.
2006. Eurolines Peninsular i Transport Urbà
Compra de Eurolines Peninsular (Grup Juliá)
L’empresa te el seu centre d’operacions a la ciutat de Barcelona i realitza rutes per tota Europa dintre de la xarxa Eurolines recorrent mes de 6 milions de km. anualment.
Creixement en el transport urbà
En Galicia es crea TRALUSA (Operadora del Transport Urbà de Santiago de Compostel·la).40 autobusos i 100 empleats.
A la ciutat de Burgos es du a terme el servei de manteniment integral de la flota del Transport Urbà de l’Ajuntament. 27 autobusos.
HISTÒRIA DE MONBUS
2007 - 2008. Consolidació a Espanya
Castilla la Mancha: Compra d’Alsina, S.A. i La Requenense, S.A.Centre d’operacions a Castilla - La Mancha i Valencia. Línies “Castilla - La Mancha - Comunidad Valenciana”. 80 autobusos i 100 empleats.
Ourense i Ferrol: Compra de La Directa i Rías Altas, S.A. (RIALSA). Línia “Lugo - Ourense”. Línia “Ferrol - Cedeira”
HISTÒRIA DE MONBUS
2009. Expansió nacional
Conca: Compra d’Alsina Rodriguez, S.A. (operadora del transport urbà de Conca). 16 autobusos i 38 empleats.
Catalunya: Adquisició de l’empresa catalana La Hispano Igualadina S.A. en 2009. S’estableix el centre d’operacions a les ciutats de Barcelona i Tarragona. 95 autobusos i 151 empleats. Amb l’adquisició d’aquesta empresa, Monbus es converteix aleshores en el primer operador espanyol de transport de viatgers per carretera constituït íntegrament per accionariat nacional.
HISTÒRIA DE MONBUS
2011. Assentament en la Comunitat de Madrid
Compra d’Autobuses de Alcalá, concessionària del transport Urbà de Alcalá de Henares (2011).
L’empresa es depenent del Consorci de Transporte de Madrid (CRTM) i te el seu centre d’operacions a Alcalá de Henares (Madrid).
Aquesta operació suposa l’assentament definitiu de Monbus a la comunitat madrilenya. 68 autobusos i 180 empleats.
Serveis perifèrics de Alcalá de Henares. Línia de Pezuela.
Centre d’operacions a Pezuela, Madrid. 6 autobusos i 10 empleats.
Comunitat de Castilla La Mancha: Adquisició del Transport Urbàde Guadalajara.
Centre d’operacions a Guadalajara, Castilla la Mancha. 36 autobusos i 96 empleats.
HISTÒRIA DE MONBUS
2014. Adquisició de la concessió Extremadura-Salamanca-Barcelona Renfe-Iñigo
La societat Renfe Iñigo, S.A. va ser constituïda el 1978, encara que els seus orígens es remunten a 1921, amb la primera concessió administrativa que unía Salamanca amb la població de les Veguillas, que posteriorment va anar creixent fins a les localitats de Colmenar de Montemayor. També es va crear la Línia a Linares de Riofrío, la qual es va anar estenent per la serra de Salamanca fins a la localitat de Sotoserrano. Aquesta mateixa línia va ser ampliada en els anys 70 per la zona de les Hurdes d'Extremadura, fins a la població de Còria.
La Societat, entre RENFE i Don Sebastián Iñigo Fusta va ser creada el 1978, en què l'antiga ENATCAR divisió de transport per carretera de RENFE, va aportar la línia Salamanca-Barcelona (Actual Barcelona-Salamanca-Còria) i Don Sebastián totes les seves concessions, a la província de Salamanca.
L'any 2002 es va realitzar una renovació total de la flota, comptant actualment amb una flota totalment nova. Des de 2004 la societat compta amb el certificat ISO 9001 de control de qualitat, i a partir de desembre del 2007, es va procedir a implementar la ISO 14001 de control de qualitat mediambiental obtenint el corresponent certificat.
La societat també realitza transport escolar, i serveis discrecionals.
HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA
1916. Els orígens
Els orígens de La Hispàno Igualadina es remunten a principis del segle passat.
Coincidint amb la Primera Guerra Mundial, el senyor Josep Queralt Martí substitueix les diligències tirades per cavalls per automòbils, i al costat dels amants del progrés tècnic va fundar una societat dedicada al transport. Així és com neix La Hispano Igualadina, el 5 de gener de 1916. El seu nom sorgeix de la combinació de la famosa marca de vehicles “Hispà-Suïssa” i la localitat on està domiciliada l'empresa.
HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA
1929. Concessió Igualada - Barcelona
Amb el Reial decret del 4 de juliol de 1924 s'inicia un desenvolupament vital per als pobles, com és el transport públic i les comunicacions.
Serà uns anys més tard quan La Hispano Igualadina aconsegueixi la concessió entre Igualada i Barcelona, en règim de lliure competència amb altres empreses, entre elles La Montserratina.
HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA
1936 - 1945. Les dificultats de la postguerra
Amb l'arribada de la Guerra Civil Espanyola arriben les dificultats per mantenir els serveis. A més, amb la retirada de les forces governamentals en 1939, els vehicles són requisats i enviats a França.
Acabada la guerra, s'inicia la cerca dels vehicles requisats i, un cop trobats es porten cap a Igualada per a la seva restauració. Lamentablement quatre vehicles mai van ser trobats...
HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA
1950 - 1965. Ampliació a la província de Tarragona
Es fa càrrec de l’empresa Alfredo Alsina Durán. En aquell moment, La Hispano Igualadina tenia 17 autocars de benzina, 18 de gasoil i uns 241 Km. de concessió que va anar ampliant paulatinament per la província de Tarragona.
HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA
1970 - 2008. Nou impuls empresarial
Amb la mort d'Alfredo Alsina en 1970, es va fer càrrec de la direcció de l'empresa el seu fill, que ja treballava des de feia temps en l'empresa.
En aquest moment les concessions de la Hispano sumaven 544 Km.
La nova generació familiar va donar un important impuls a l'empresa, aconseguint adquirir i perllongar les concessions de forma molt considerable.
HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA
2009. Integració amb Monbus
La Hispano Igualadina s’integra en el Grup d’Empreses Monbus.
HISTÒRIA DE LA REQUENENSE
1915. Transport de vi
Situada en terra de grans vinyers, La Requenense es dedicava en els seus orígens al transport de mercaderies, especialment al de vi. Organitzava llargs viatges de dos o tres dies a través de tota Castella-la Manxa que es feien amb carruatges tirats per cavalleries.
HISTÒRIA DE LA REQUENENSE
1926. Transport de viatgers en carruatges
Comença el transport de viatgers també en carruatges en els quals es realitzaven transbords freqüents per poder superar llargues distàncies. Habitualment es partia de Requena fins a Villatoya, on es realitzava un canvi de carruatge per continuar fins a Mahora i de allí fins a Albacete realitzant la mateixa operació.
HISTÒRIA DE LA REQUENENSE
1930. Transport de viatgers en autobús
No serà fins llavors quan comenci el transport de viatgers amb autobús. Els autobusos de l'època funcionaven amb combustible de gasogen, les seves rodes eren massisses, i es personalitzaven dotant al vehicle de nom de dona.
HISTÒRIA DE LA REQUENENSE
1936. Guerra Civil Espanyola
Durant la Guerra Civil Espanyola els vehicles van ser confiscats per portar-los al front i al costat d'aquests, els propis conductors. Afortunadament, una vegada acabat el conflicte bèl·lic, gairebé tots van tornar i van poder seguir prestant els serveis habituals.
HISTÒRIA DE LA REQUENENSE
1950 - 1989. Creixement empresarial
L’empresa comença a adquirir mes volum i augmenta la seva flota d’autobusos, formalitzant-se al mateix temps un major nombre de serveis.
HISTÒRIA DE LA REQUENENSE
1990. Autobusos Alsina absorbeix la companyia
Don José Antonio Pérez Salamero, que es va fer càrrec de l’empresa en 1985 mentre era director del Banc Exterior d’Espanya a Panamà, va vendre totes les accions a Autobuses Alsina, empresa que a la seva vegada, desprès d’alguns anys, s’incorporaria a Monbus.
HISTORIA DE CASTROMIL
1917. Evaristo Castromil, el fundador
L'empresa comença la seva marxa de la mà d'Evaristo Castromil a la ciutat de Santiago de Compostel·la amb una flota de 6 autocars. Per aquella època les diferents empreses podien operar en les mateixes rutes, amb el que la competència estava a l'ordre del dia.
HISTORIA DE CASTROMIL
1924. Materialització del mapa concessional
Al juliol d'aquest any es va promulgar la Real Ordre per la qual es van regular els serveis de passatgers i missatgeria i ja només es permetia a una empresa oferir el servei per línia. Amb això, Castromil es va fer càrrec de les concessions de les rutes que ja feia.
HISTORIA DE CASTROMIL
1927 - 1929. Ampliació de la flota d’autobusos
Aleshores Castromil ja tenia al seu càrrec pràcticament totes les línies que conserva en l'actualitat, com pot ser Santiago - Lalín o Santiago - La Corunya. En 1929 la flota d'autobusos ja comptava amb 47 unitats de carrosseria netament gallega. Alguns dels autobusos podien portar càrrega de passatgers sobre el propi sostre, mentre que uns altres tenien butaques de fusta. En aquella època s'oferien bitllets de primera, segona i fins a tercera categoria.
HISTORIA DE CASTROMIL
1930. Assentament a Santiago de Compostel·la
Es compra l'edifici del llavors Quiqui Bar, situat a l'actual Plaça de Galícia, per convertir-ho en la Casa Central de Castromil, fins que en 1973 l'empresa va traslladar les seves instal·lacions a les afores de la ciutat de Santiago de Compostel·la. El seu assentament definitiu al territori gallec sorgeix després de l'adquisició de les companyies Acte Industrial, Alborés, Àguila Sande, Avelino Garrido i Villalón.
HISTORIA DE CASTROMIL
1950. "Contos do Castromil"
Castromil va ser pionera a batejar els seus cotxes amb noms de gallecs il·lustres, com Rosalía de Castro, Otero Pedrayo, Castelao..., alhora que milloraven el tracte amb els viatgers repartint en cada trajecte uns contes de viatge titulats "Contos do Castromil", perquè el passatger gaudís del seu viatge llegint a destacats escriptors de la nostra terra.
La defensa i promoció de la normalització lingüística del gallec és alguna cosa que sempre ha caracteritzat a la companyia i a causa d'això va ser premiada amb el Pedrón de Ouro (1993) i la Medalla de Bronze de Galícia (1994).
HISTORIA DE CASTROMIL
1975. Compra de l’empresa Auto Industrial
La companya Auto Industrial s’incorpora a Castromil, consolidant-se aquesta última com la major empresa dedicada al transport de viatgers per carretera a Galicia de l’època.
HISTORIA DE CASTROMIL
1992 - 1994. Promoció lingüística de la llengua gallega
Castromil va ser pionera a batejar els seus cotxes amb noms de gallecs il·lustres, com Rosalía de Castro, Otero Pedrayo, Castelao..., alhora que milloraven el tracte amb els viatgers repartint en cada trajecte uns contes de viatge titulats "Contos do Castromil", perquè el passatger gaudís del seu viatge llegint a destacats escriptors de la nostra terra.
La defensa i promoció de la normalització lingüística del gallec és alguna cosa que sempre ha caracteritzat a la companyia i a causa d'això va ser premiada amb el Pedrón de Ouro (1993) i la Medalla de Bronze de Galícia (1994).
HISTORIA DE CASTROMIL
1996. Adquisició de Águila Sande
Aquesta empresa operava la línia Santiago - Cuntis - Moraña - Pontevedra amb el que suposa un reforç important per la companyia.
HISTORIA DE CASTROMIL
1999 - 2002. Incorporació a Monbus
Durant aquest període es produeixen una sèrie d'adquisicions importants com la de l'Empresa Villalón, S. A. la línia de Lama - Arcade - Vigo i la línia Pontevedra - Tui; i també adjudicacions com l'Estació d'autobusos de Padrón. Finalment, Castromil s'incorpora amb una flota de 160 autobusos a Monbus l'any 2002.